blixtgordon

Mamma och Pappa.

Kategori: Allmänt

Lördag 13 mars.

Tänkte berätta lite om mina föräldrar. Börja med pappa Ralph, som nog är den snällaste människan som finns.Han har varit en lugn pappa, men om han blev arg sååå blev han det. Men det var inte ofta. Han arbetade som vaktmästare på Brunnsberg där vi oxå bodde i ca 18 år. Så jag och min bror är verkligen Brunnsbersungar. Jag kan aldrig komma ihåg att skällde på oss ( det skötte mamma om hihihi) Förr så fick man ställa vinflaskor och andra glasflaskor i ett speciellt rum i källaren, dom samlade pappa ihop och pantade, sen blev det en Lisebergsresa. Pappa trodde inte på aga, men faktiskt en gång fick jag en smäll, det var så här- vi skulle åka till min moster i Gävle tidigt på morgonen och därför skulle jag komma hem tidigt. Vi var ett helt gäng som höll till bakom Karamellfabriken (som det hette då) det ligger utmed västkustvägen. Det blev sent och pappa hade varit i affären och köpt tidningen samtidigt letat efter mig. När vi kom och han såg det, blev han så arg han tog tidningen och slog till. Inte hårt, men jag hade aldrig varit med om nåt sånt förr. Pappa ångra sig så fruktansvärt han bad om förlåtelse flers gånger. Pappa har lärt oss att simma, sjövett,läst sagor för oss, föhörde oss på läxorna, hjälpte och uppmuntra alltid oss.När min bror råkade i trubbel fanns pappa där och stötta.Sen har han fortsatt att vara en lika snäll och lugn morfar, farfar och gjort samma saker med sina barnbarn. Tänk alla sagor han har läst för dom och berättat för dom om gamla tider.Nu gör han likadant med sitt barnbarnsbarn Detta är min pappa som idag är 86 år gammal, men jag hoppas att vi får honom kvar ett antal år till.

Mamma Anne-Marie, hon är tryggheten för oss alla. Mamma var jobbade hemma i många år hon var dagmamma. Sen har hon varit inom vården i många år. Hon finns för oss alla, det är mamma som man vänder sig till när det är något som är jobbigt. Har alltid kunnat prata med mamma om nästan allting, hon har lyssnat, tillrättavisat men alltid trott på oss. Har man varit ledsen finns hon där, men hon kan oxå vara väldigt vass, det är nog inte roligt att bli ovän med henne, hon har vad man kallar skinn på näsan. Mina kompisar kunde sitta och prata med min mamma om jag inte hade kommit hem. Vårt hem vad alltid öppet för alla våra vänner, vi bodde bara i en trea men där fanns alltid plats. En sak jag har tänkt på, är att det fanns alltid mat till alla, vet inte hur hon gjorde men det räckte alltid. Så är det fortfarande, Jag är 52 år går fortfarande hem till mamma om jag är ledsen eller vill prata och hon finns där. Det är som Anders säger vad ska vi göra när mormor inte finns. Tänk alla sommardagar som alla barnbarnen ville sova över ute i Näs ( där ligger vår sommarstuga) aldrig några problem, det stektes pannkaka och frukost med Oboy och smörgås. Sen sprang dom omkring antingen nakna eller pyjamas i trädgården innan dom skulle lägga sig. Precis som min bror och jag gjorde, detta gjorde man för att bli jagad.
Både mamma och pappa har alltid låtit oss få bestämma mycket själva, dom har alltid gett oss råd stöttat oss. Gjorde vi något fick vi ta konsekvenserna av våra handlingar, men dom har alltid funnits där för oss. Mamma har aldrig sagt att- så gör inte mina barn, aldrig rökt eller druckit. Hon visste att vi var varken bättre eller sämre än någon annan.
Mamma är 78 år och det är som hon säger att hon har två önskningar det är att pappa går bort före henne, hon vet, vi vet att han kan inte leva utan mamma och att hon inte ska överleva barn, barnbarn och barnbarnsbarn.
Tänker på speciellt på två tillfällen när min mamma visade hur hon är. Det var när Anna skulle berätta att hon skulle ha barn ( hon hade inte fyllt 19 år) mamma tittade på henne och sa- Jaha du var det inte värre, jag trodde ni skulle emmigrera till Amerika, du och Micke blev ihop när ni var unga, så det är inte säkert att det håller. Men det finns så många ensamstående mammor och det går bra för dom.( hon visste inte hur rätt hon skulle få) Mamma och pappa har alltid ställt upp för sitt barnbarnsbarn Alize.
Andra tillfället var när Anders körde bil onykter och krockade, han skadade sig ganska illa. Då skulle jag åka hem och berätta för mamma och pappa, när jag berätta och också talat om att han inte var nykter sa mamma- när du nu åker upp till honom, så ger du honom en dask i ändan och sen säger du att mormor älskar honom och att hon lycklig för att han lever.
Detta är min mamma precis som hon är, klippan i våra liv.
För ni ska veta att dom har inte haft det lätt alltid, med två ungar som var raggare. Folk kunde till och med fråga om möblerna var hela när våra kompisar hade varit hemma, då blev mamma svart i ögonen och sa- här har varken försvunnit eller gått sönder något och dom är inte värre än någon annnan, bara att dom hörs och syns mer. Mamma har sagt klaga och skälla på mina barn, barnbarn det sköter jag själv det ska ingen annan göra.

Jag kan nog säga att vi har fått en helt underbar uppväxt.

Mamma och pappa jag älskar er.




Mamma när hon trivs bäst, när vi är hemma där allihopa.



Pappa min goa pappa.




Min mamma och pappa.



Fyra generationer.


Nu ska jag ta en kopp kaffe och en cigg


Varje dag av ditt liv är ett blad i din historia.
Arabiskt

Kommentarer


Kommentera inlägget här: