blixtgordon

Höstdag.

Kategori: Allmänt

Tisdag den 27 oktober.

Har jobbat som vanligt, Alize o jag har pysslat på jobbet o hängt upp lite skapelser inför Halloween.
Försökte förklara för Alize vad Halloween är.
Halloweenfirandet kommer ifrån Irland och delar av Skottland, efter att många irländare emigrerade till USA så tog dom den seden med sig.Kelterna firade att skördesäsongen var över och man hade ljuslyktor i form av rovor, som man skar ut ansikten på. Kallas för Jack-ò- laterna. Till Sverige kom den redan på 1950-talet, men började inte firas riktigt innan 1990-talet.
Halloween betyder All Hallows Eve ( alla helgons afton)
Alla helgons dag är en kristen högtid, till minne av de döda. Då tänder man ljus på anhörigas gravar. Numera blandar man ihop dessa högtider, jag tycker inte att det gör något, men man ska ändå veta vad dom olika högtiderna betyder och var dom kommer ifrån.
Vill man läsa mer ska man gå in på WIKIPEDIA.
Så på fredag ska vi som vanligt hem till Anna, Billy och Alize o fika det är en order från Alize. Hon vill inte ändra på traditioner och det tycker jag är roligt. Det har hon efter Anna som är noga med traditioner.
Kommer att sätta in bilder på vår lykta och Alize utklädd.
Nu ska jag sätta mig o titta på TV ta en cigg och en kopp kaffe.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: